Monday, April 24, 2017

Pantai Cahaya Negeri, Port Dickson

Awalnya pagi tadi rancang nak ke Teluk Kemang. Tapi bila sampai Port Dickson, kami cuma mandi di Pantai Cahaya Negeri, di jalan Pantai Batu Empat, Port Dickson.
Tak sesak sangat. Maklumlah, cuti panjang, tempat lain orang ramai.
Persisir pantainya nampak bersih. Airnya agak jernih. Sesekali nampak ikan berenang-renang.
Ramai juga yang buat aktiviti berkumpulan & hari keluarga disitu.Tandas dan tempat mandi nampak masih baru, selesa dan bersih.
Di kawasan belah kanan pantai ada jeti berjalan kaki menuju ke Pulau Burung. Tapi kami tak sempat ke sana. Cuaca dah panas.









Lain kali boleh singgah lagi.

Korang pula cuti panjang pergi mana?

Akak dah keletihan, muka bertambah gelap 2 tona. Haha.





Friday, April 21, 2017

Masalah sinus atau resdung : Cuci sendiri dirumah



Selalunya bila saya stress, emosi ke laut yang penuh gelora, sistem dalam badan saya pun ikut menangis sama.

Bila saya stress, saya perasan, masalah sinus akan datang. Hidung sumbat, sakit kepala. Nak bernafas pun susah. Sistem imun badan jadi huru-hara.





Yang selalu jadi kawan baik masa tu, 'Neilmed sinus rinse' ni. Bantu cuci saluran hidung dan sinus, cairkan mukus yang tebal supaya laluan pernafasan/hidung lebih bagus. Cilia (bulu-bulu hidung yang berfungsi untuk memerangkap kekotoran atau bakteria) juga akan bekerja dengan lebih efektif.

Sachet serbuk tu boleh beli di farmasi. Campur dengan air steril, goncang-goncang, masukkan air ke salah satu lubang hidung dan air akan keluar melalui lubang sebelah lagi.

Pakar ENT yang cadangkan guna sejak tahun 2015. Waktu tu keadaan saya teruk, saya nak kerja pun susah, nak bercakap pun tak cukup nafas. Tapi kalau korang nak cuba, pastikan consult dengan doktor dulu nah.

Jujurnya saya rasa persekitaran sekarang ada nilai tambah pada diri sendiri. Kenalan semakin ramai, kerap berjalan tepi pantai, bermain ombak, hormon-hormon gembira lebih banyak. Alhamdulillah.

Nak kurus je belum.
Haha.

Tuesday, April 18, 2017

Lukisan komik Irfan

Malam tadi saya bising-bising sebab Irfan titiskan water colour di atas lantai waktu buat latihan gabungan warna asas.

Garang betul, kata abinya.
Salah ibu juga sebab tak lapik.

Minggu lepas waktu balik dari kerja, Irfan teruja tunjukkan komik nukilan dia. Walaupun macam lawak bila baca jalan ceritanya, tapi untuk budak tahun 3, bagus juga. Kreatif. Mungkin nanti boleh digilap lagi.

Terimalah,
1) Pengakhiran Hidup Kawan
2) Orang mengamuk menjadi hantu








Nuffnang Adds