Tuesday, April 18, 2017

Resepi Ketupat Sotong


Cuci sotong, buang tulang, dakwat dan gigi sotong. Tau dak gigi sotong celah mana? Haha. Kemudian toskan.

Nak sedap lagi, cari sotong yang ada telur. Masa beli tu pilih yang kembung sikit perutnya.
Akak dapat 2 ekor yang penuh telur tadi. Hehe.

Pergi belakang rumah, ambil daun pandan.



Beras pulut direndam 30 minit. Akak bubuh sikit garam dan santan (sikit je).





Ok. Isikan pulut dalam perut sotong. Masukkan 3/4 je, jangan penuh. Kalau penuh nanti takut pulut tak masak sempurna.

Lepas tu masukkan kepala sotong, tekan rapat ke dalam. Cucuk pencungkil gigi (guna 2 batang) secara menyilang, bentuk X. Ni nak elak pulut terkeluar masa masak.




Susunkan dalam periuk cantik-cantik. Letak daun pandan.
Akak masak guna rice cooker je. 






Lepas dah susun cantik, mandikan dengan santan pekat. Curah sampai cukup menutupi sotong. Jangan tambah air nah! Nanti sotong akan keluarkan air lagi.

Masak sampai santan mendidih (akan pecah minyak). Bila dah didih, baru letak gula melaka dan garam sikit (untuk bagi rasa lebih lemak).

Bab manis ni, kena ikut citarasa sendiri. Bubuh gula melaka berperingkat supaya tak terlajak manis. Akak tak suka manis sangat.





Nah! Teruja tak? Gemuk gedempol ketupat sotongnya. Haha. Padat sungguh pulut dalam tu. Macam mana nak tau pulut dah masak ke belum? Angkat seekor, akak cungkil sikit guna pisau nak rasa pulut dah masak elok ke belum.

Lupa pulak nak timing berapa lama pulut masak dalam sotong tadi. Aduhh!



Gambar tak jelas sangat. Tapi sotong ni bila dipotong memang cantik je pulut dalam tu. 
Nyummsssss!

Selamat mencuba~









No comments: